پنج نکته مهم طراحی برای یک وبسایت حرفه ای

یک وب سایت تنها با طراحی قانع کننده و یا تحریک فکری به کمک محتوا موفق نمی شود.
به همین دلیل وسایت باید دارای سبک باشد که یک تجربه و عملکرد خوب و راحت را در اختیار کاربر شما قرار داده و درعین حال درک آن در نگاه اول آسان باشد.
مثالی که همیشه میگوئیم “زیبایی در چشم کسی است که ماوس را در دست دارد.”
ضمناً ما درک می کنیم که افراد گوناگون سبک های مختلفی را ترجیح می دهند، اما باز هم این بدان معنا نیست که قواعد اساسی و پایه وجود ندارد پس هنگام تصمیم گیری درباره ظاهر وب سایت خود باید آنها را رعایت کنیم.
در اینجا ۵ نکته مهم برای اطمینان از اینکه شما در مسیر صحیح حرکت می کنید و مشتری از شما دور نمی شود را آورده ایم :

  1. صفحه اصلی خود را ساده و به صورت حداقلی و بدون شلوغی و هرج و مرج بسازید
  2. طراحی شما باید دارای سلسله مراتب بصری و قابل درک باشد
  3. محتوا وبسایت به آسانی قابل خواندن و در دسترس باشد
  4. مطمئن شوید که کاربر به راحتی به قسمت های مختلف سایت شما هدایت می شود
  5. وبسایت شما باید با دستگاه های هوشمند (موبایل) سازگار باشد
۱. صفحه اصلی خود را ساده و به صورت حداقلی و بدون شلوغی و هرج و مرج بسازید

ما به ندرت همه کلمه ها و جمله ها را در وب سایت ها می خوانیم. در عوض، به سرعت صفحه ها را مرور می کنیم، کلمات کلیدی و جملات مهم را به خاطر می سپاریم.
با توجه به این رفتار شناخته شده از سوی بازدیدگنندگان، بهتر است به جای افزایش تعداد کلمات و جمله ها، با احساس پیش برویم. چنانچه کسی تصادفی به سایت شما مراجعه کند، روی آن کلیک کند و جذابیت سایت شما بعث شود که شما را به خاطر بسپارد، بهتر از آن است که در برخورد با سایت همیشه در حال پردازش و تجزیه و تحلیل چیزی باشد که پیش رویش قرار داده اید.

در نتیجه این کار باعث می شود که بازدیدکننده کاری را که شما انتظار داشتید در صفحه اول انجام دهد را، انجام داده و بیشتر وبسایت شما را دوست داشته باشد.
نوشته ها و فراخوان ها برای اقدام های اجرایی ضروری هستند، اما مطمئن شوید که آنها را با تیترهای بزرگ و پاراگراف های خوانا از هم جدا کنید. ما همچنین پیشنهاد می کنیم از تصاویر یا نمادها به عنوان راههای جایگزین برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

۲. طراحی شما باید دارای سلسله مراتب بصری و قابل درک در ذهن باشد

“ما از لوح های سنگی فاصله زیادی گرفته ایم” با داشتن صفحه نمایش رایانه و تلفن های هوشمند، و در عین حال فناوری نمایش اطلاعات که هر روز در حال تکامل است، کار یک طراح دقیق و حرفه ای این است که محتوا را به شکلی واضح تنظیم و جانمایی کند. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید که توجه کسی را جلب کنید و به آنها بگویید سایت شما درمورد چیست.
چنانچه یک سلسله مراتب واضح برای اطلاعات خود ایجاد کرده باشید، حتی اگر خواننده برای پیگیری این سلسله مراتب تلاش نکند، به طور ناخودآگاه از زنجیره ی خرده شیرینی که برای او قراداده اید پیروی می کند.
سپس رنگ ، کنتراست، اندازه و فاصله را برای برجسته سازی بیشتر اعمال کنید، مطمئن شوید چه چیزی در صفحه شما جلب توجه می کند و و آگاهی این موارد را در صفحه خود قرار دهید.
یکی از بهترین عناصر طراحی وب سایت که ما برای ایجاد یک سلسله مراتب بصری قوی پیدا کرده ایم نوارها هستند و کمک می کنند به سازماندهی وب سایت شما و به این ترتیب مطالب واضح و قابل درک خواهند بود.

۳.محتوا وبسایت به آسانی قابل خواندن و در دسترس باشد

بررسی خوانایی، تشخیص آسان کلمات، جملات و عبارت ها را برای افراد آسان می کند. وقتی خوانایی سایت شما زیاد باشد، کاربران می توانند بدون تلاش زیاد سایت شما را مرور کنند و اطلاعات موجود را در میان متن ها پیدا کنند.

دستیابی به خوانایی بالا در وبسایت نسبتاً آسان است. برای این منظور قوانین زیر مهم هستند آنها را امتحان کنید

  • Contrast تضاد میان رنگ ها مهم است
    بسیار مهم است که تضاد کافی بین رنگ متن و پیش زمینه آن وجود داشته باشد تا متن واضح و خوانا باشد.
    شما به احتمال زیاد رنگهایی را با دقت انتخاب کرده اید که جزئی از هویت برند شما هستند و باید در وب سایت شما نشان داده شود. در بازی با رنگ ها راحت باشید، فقط خوانایی را برای خلاقیت قربانی نکنید!
  • شما نمی توانید آنچه را که نمی ببینید، بخوانید!
    در وب سایت های اولیه اندازه فونت ها کوچک بود، اما با گذشت زمان، مردم متوجه شدند که فونت های اندازه ۱۲pt در محیط های آنلاین به سختی خوانده می شود. برای مثال وقتی صفحه نمایش مقابل یک فرد ۲۴ اینچ باشد، در بیشتر مواقع دیدن فونت های کوچکتر برای کاربر دشوار می شود. یک قانون رایج که در وبسایت خواهید دید این است که اندازه فونت مورد استفاده در بدنه سایت خود را حداقل ۱۶pt بگذارید. این مورد نقطه خوبی برای شروع است، اما بخاطر داشته باشید که این اندازه کاملاً بستگی به این دارد که از کدام فونت استفاده می کنید.
  •  انتخاب نوع فونت برای مثالSerif یا Sans Serif
    اگر فونت خود را انتخاب نکرده اید، حتماً خانواده فونت مورد استفاده خود را انتخاب کنید. برای مثال سریف ها آن دسته از فونت ها است که ابتدا و انتها و یا بخشهایی از حروف با برجستگی و کشیدگی هایی به شکل نقطه های چسبیده به حرف نوشته می شود مثلاً تایمز نیو رومن از خانواده فونت های سریف است. Sans Serif به معنای واقعی کلمه به معنی “بدون سری” است. این قلم ها به طور معمول بهترین انتخاب برای متون آنلاین هستند – مانند نسخه ای که در حال حاضر در کلمات انگلیسی این سایت می خوانید. توجه داشته باشید ما می دانیم که فونت های اسکریپت (همان هایی که مشابه دست خط هستند) با آن منحنی های فانتزی جذاب هستند، اما چشمان بازدید کنندگان خود را در نظر بگیرید و به آنها استراحت بدهید!
  • چه چیزی میتواند به بدی تعداد زیاد فونت باشد.
    به عنوان یک قانون، بیش از سه شکل مختلف فونت در سراسر یک وبسایت واحد استفاده نکنید. برخی از پروژه ها ممکن است ترکیب های قلم پیچیده تری را بخواهند، چنانچه تصمیم به استفاده از انواع فونت ها دارید، تأثیر کلی این امر باید هارمونی را در بر داشته باشد، نه آشفتگی!.
۴-مطمئن شوید که کاربر به راحتی به قسمت های مختلف سایت شما هدایت می شود

ممکن است طبیعت طراحی شما ساختار شکن و خارج از قالب معمول باشد، اما هدایت کاربر به مسیرهای مختلف وبسایت، محلی برای حرکت های آوانگارد نیست. بازدید کنندگان را در وبسایت خود سرگردان نکنید ( دنبال نخود سیاه نفرستید ). وبسایتی با یک ناوبری و هدایت ثابت به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا ضمن بهبود تجربه بینندگان، محتوای شما را راحت تر فهرست (Indexing)کنند.

  • لوگوی خود را به صفحه اصلی سایت پیوند دهید
    این یک روش معمول است که بازدید کنندگان شما به آنها عادت کرده اند و کلیک های گرانبها آنها را برای شما حفظ می کند. اگر یک لوگو مناسب ندارید، ابزار بسیار مناسبی در اینجا برای شما فراهم شده که می توانید از آن برای ساخت یک لوگو استفاده کنید
  • به منوی خود توجه و فکر کنید
    این قسمت باید در بالا (حتی در سربرگ) وب سایت شما باشد و ساختاری مناسب با اهمیت هر بخش از سایت داشته باشد.
  • ایجاد کلید هدایت عمودی به بالای سایت
    اگر سایت شما از انواع سایت های پیمایش عمودی طولانی (صفحه دارای طول عمودی زیاد) است، سعی کنید از منو لنگر استفاده کنید. تا بازدید کننده قادر باشد با یک کلیک، به سرعت به بالا، پایین و یا مستقیماً به هر بخش از سایت برگردد.
  • روی پاورقی خود کار کنید
    پاورقی شما احتمالاً آخرین چیزی است که در سایت شما دیده می شود، بنابراین به یاد داشته باشید که تمام پیوندهای مهم را در آن گنجانده باشید. این ممکن است شامل یک نسخه کوتاه شده از منو شما، نمادهای اجتماعی و پیوندهای مهم دیگری باشد (شرایط استفاده / سؤالات متداول / تماس / وبلاگ و غیره) که ممکن است بازدید کنندگان شما به آن نیاز داشته باشند.
  • محتوای مهم خود را “بالای صفحه” نمایش دهید
    این نکته دارای اهمیت کمتر از”ناوبری سایت” است، اما همچنان دارای اهمیت است. به یاد داشته باشید که بازدید کنندگان شما بدون نیاز به پیمایش در سایت (بالا و پایین بردن صفحه) باید دریابد که وب سایت شما در مورد چیست.
۵.وبسایت شما باید با دستگاه های هوشمند (موبایل) سازگار باشد

ما در جهانی مملو از موبایل زندگی می کنیم و این سؤال مطرح می شود
بازدید کنندگان من هنگام دسترسی به وب سایت من چه مزیتی را در اختیار دارند؟ یک نسخه سازگار برای موبایل از سایت ایجاد کنید تا بتوانید با دنیای روز افزون موبایل همگام باشید. مطمئن باشید که خود را در موقعیت کاربر قرار داده و هر صفحه، عملکرد و دکمه کاربر را امتحان کنید. اگر می خواهید مطمئن شوید که نسخه موبایل سایت شما در تمام بخش های که در حال اجرا است در عمل میکند، وب سایتهای ما را در موبایل خود بررسی کنید.

نوشته‌های پیشین
افزونه یا پلاگین چیست؟
نوشته‌ی بعدی
شب یلدا مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست