چگونه یک وبسایت ایده آل داشته باشیم؟

از گذشته تا امروز برای موفقیت کسب و کارها، داشتن نیروی انسانی متخصص، ابزار مناسب و دایره وسیع مشتریان ضروری بوده است ولی امروزه این موارد برای کسب موفقیت کافی نیست و وجود یک رابط مناسب و پویا برای ایجاد ارتباط کاری خوب و مستمر نیز از نیازهای مهم هر کسب و کاری است. با توجه به رشد فضای مجازی و اینترنت بهترین وسیله برای این کار وب سایت می باشد و بزرگترین سوال و دقدقه این است چگونه یک وب سایت ایده آل داشته باشیم؟

برای پاسخ به سوال بالا گام اول شناخت انواع وب سایت است به این معنی که انواع وب سایت چگونه دسته بندی می شوند و اساسآ چه مواردی نوع کارایی وب سایت را مشخص میکند. خیلی ساده می توان گفت که به غیر از صفحات شخصی (Portfolio) که معرف یک شخص، سوابق و تخصص های اوست، سایر سایت ها یا اخبار و مدیا منتشر می کنند که به آنها خبری یا رسانه ای می گویند یا معرف هویت یک مجموعه، شرکت و سازمان هستند که به آنها وب سایت شرکتی یا سازمانی گفته می شود یا ارائه دهنده خدمات و کالا هستند که فروشگاهی نامیده می شوند. پس در عمل چهار دسته کلی وبسایت وجود دارند که سایر انواع دیگر وب سایت ها از ترکیب این دسته ها به وجود می آیند.

بعد از مشخص شدن ماهیت وب سایت باید ابزار مناسب برای طراحی و ساخت آن بررسی و انتخاب شود. در حال حاضر استفاده از CMS ها مانند جوملا و وردپرس و… بسیار رایج و آسان است و تجربه کاربری خوبی را برای مالکین وب سایت و مخاطبان آن به همراه خواهد داشت. ایجاد فروشگاه یا صفحه خبرنامه اینترنتی و وبسایت شرکت با این ابزارها ساده است ولی زمانی که صحبت از یک سامانه آنلاین برای ارائه خدمات خاص(مثلاً خدمات مسکن یا تاکسی اینترنتی) مطرح می شود این CMS ها کافی نیستند و باید سراغ ابزارهای برنامه نویسی تحت وب نظیر زبان Java, PHP, ASP.NET و… رفت.

پارامترها و موارد مهم برای راه اندازی یک وبسایت ایده آل چیست؟

تعیین میزان، دسته بندی و نوع محتوای.

مهمترین عامل موفقیت وب سایت ها محتوای مفید، بروز و مرتبط است و اشتباه رایجی که برای بسیاری از وب سایت ها رخ می دهد این است که ابتدا وب سایت راه اندازی می شود و سپس به دنبال تولید محتوای آن هستند درصورتیکه ابتدا باید محتوای مورد نیاز تهیه و تدوین گردد دسته بندی های مختلف مشخص و میزان و حجم اولیه مطالب بررسی شود و بعد از آن وارد مراحل ساخت وب سایت شد. در اینجا منظور از تهیه محتوا، مطالب اولیه، عکس، المان ها و شاخص های مورد نیاز جهت معرفی مجموعه ها است. برای مثال در وبسایت شرکتی، محتوای مورد نیاز برای معرفی توانمندی ها، سوابق و خدمات آن شرکت است که می باید قبل از طراحی و ساخت وبسایت تهیه، تدوین و دسته بندی شوند.

ساختار، چیدمان اجزا و رابط کاربری

از عوامل موفقیت وبسایت ها ساختار بدنه سایت یا همان Site Map است اینکه سایت مورد نظر از چند صفحه تشکیل شود تعداد صفحه ها با محتوی و دسته بندی مطالب مطابقت داشته باشد از ایجاد صفحه های اضافه پرهیز شود و هرکدام از اجزای تشکیل دهنده وب سایت در صفحه مرتبط به خود استفاده شوند از آشفتگی و شلوغی بی مورد پرهیز شود و رابط گرافیکی و کاربری سایت کاملاً مناسب با کاربرد آن طراحی شود. ارتباط بین اجزا و چیدمان صفحه ها درست باشد و درنهایت تجربه کاربری (User Experience) خوبی برای کاربر داشته باشد.

دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات

بعد از طراحی و راه اندازی سایت نوبت این است که سایت شما به مخاطب مورد نظر معرفی شود تا مورد بازدید و استفاده قرار بگیرد. درکنار وجود محتوای مفید، طراحی جذاب و کاربردی، خدمات و امکانات خوب و منحصر به فرد، معرفی وب سایت از طریق رسانه ها و وب سایت ها تبلیغاتی نیز بسیار ضروری است تا جایگاه وب سایت را در میان مخاطبان و دربین وب سایت های مشابه حفظ کند در این بین است که مبحث دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مطرح می شود تدوین یک برنامه تبلیغاتی مستمر و استفاده از متد های بروز تبلیغاتی کمک میکند تا سایت شما از دید موتورهای جستجو در اینترنت دور نشده و همواره در رتبه های بالا نتایج جستجو این موتورها مخصوصاً گوگل قرار بگیرد. استفاده به موقع از ابزارهای مدرن و رایج تبلیغاتی، تولید محتوای مفید و مورد پسند مخاطب، ارائه خدمات نوین و مطلوب و استمرار این موارد به فرآیندی ختم می شود که امروزه به آن SEO گفته می شود.

نکته قابل توجه این است که این فرآیندها در دوره زمانی خاص خود نتایج مطلوب را بدست می آورند و این زمان برای الگوها و شرایط مختلف متغییر است و با رعایت همه موارد گفته شده میتوان یک وبسایت ایده آل و کاربردی داشت.

نوشته‌های پیشین
به کمک مجازی سازی از تمام توان سخت افزار و منابع خود استفاده کنیم
نوشته‌ی بعدی
بهترین انتخاب کامپیوتر های شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست